Ali Moubyen
- moubyen.ali@univ-guelma.dz
Thesis title
Thesis title (Ar)
Thesis title (Fr)
keywords
keywords (Ar)
keywords (Fr)
Abstract
إن من أهم أهداف الصحة النفسية في المدارسة هي معالجة المخاوف المتعلقة بالمشاكل النفسية والاجتماعية والصحية، والتي تؤثر على عملية التعلم، والأداء الخاص بالتلاميذ، خاصة التحصيل الدراسي الذي يعد قضية ٌ تحتاج منّا الوقوف عليها من زوايا عدّة ، كونه ذا أبعاد مهمة تعطينا مؤشرات واضحة على مستقبل الدارسين و يعرف التحصـيل ألدارسي على أنه عمليـة تشـمل كـل مـا يمكـن أن يتعلمـه التلميـــــذ فـــــي مدرســـــته ســـــواء مـــــا يتصـــــل بالجوانـــــب المعرفيـــــة أو الجوانـــــب الدافعيـــــة أو الجوانـــــب الاجتماعية والانفعالية و لكن بالنظر إلى كل هذا الاهتمام المتزايد من طرف الأولياء و المدرسيين برفع مستوى التحصيل الدراسي للتلاميذ وتجنب تدنيه وذالك على حساب احتياجات الصحة و السلامة النفسية للتلاميذ خاصة في مرحلة المراهقة التي تجتاحها مشكلات سيكولوجية عديدة كاختلال التوازن النفسي والعاطفي والعقلي ولاجتماعي وجب علينا طرح العديد من التساؤلات و التي سنحاول الكشف عنها من خلال هذه الدراسة وهي الأتي : - هل توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الصحة النفسية و التحصيل الدراسي لتلاميذ مرحلة الثانوي ؟ - هل توجد علاقة بين نتائج التحصيل الدراسي و مستويات الصحة النفسية لتلاميذ مرحلة الثانوي المتفوقين و المتأخرين دراسيا ؟ - هل توجد فروق دالة في الأداء الدراسي للتلاميذ في مرحلة الثانوي تبعًا للاختلاف في بعض المتغيرات؟
Abstract (Ar)
إن من أهم أهداف الصحة النفسية في المدارسة هي معالجة المخاوف المتعلقة بالمشاكل النفسية والاجتماعية والصحية، والتي تؤثر على عملية التعلم، والأداء الخاص بالتلاميذ، خاصة التحصيل الدراسي الذي يعد قضية ٌ تحتاج منّا الوقوف عليها من زوايا عدّة ، كونه ذا أبعاد مهمة تعطينا مؤشرات واضحة على مستقبل الدارسين و يعرف التحصـيل ألدارسي على أنه عمليـة تشـمل كـل مـا يمكـن أن يتعلمـه التلميـــــذ فـــــي مدرســـــته ســـــواء مـــــا يتصـــــل بالجوانـــــب المعرفيـــــة أو الجوانـــــب الدافعيـــــة أو الجوانـــــب الاجتماعية والانفعالية و لكن بالنظر إلى كل هذا الاهتمام المتزايد من طرف الأولياء و المدرسيين برفع مستوى التحصيل الدراسي للتلاميذ وتجنب تدنيه وذالك على حساب احتياجات الصحة و السلامة النفسية للتلاميذ خاصة في مرحلة المراهقة التي تجتاحها مشكلات سيكولوجية عديدة كاختلال التوازن النفسي والعاطفي والعقلي ولاجتماعي وجب علينا طرح العديد من التساؤلات و التي سنحاول الكشف عنها من خلال هذه الدراسة وهي الأتي : - هل توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الصحة النفسية و التحصيل الدراسي لتلاميذ مرحلة الثانوي ؟ - هل توجد علاقة بين نتائج التحصيل الدراسي و مستويات الصحة النفسية لتلاميذ مرحلة الثانوي المتفوقين و المتأخرين دراسيا ؟ - هل توجد فروق دالة في الأداء الدراسي للتلاميذ في مرحلة الثانوي تبعًا للاختلاف في بعض المتغيرات؟
Abstract (Fr)
The school has played an important role in the formation of many generations, since the educational institution that follows the family directly in its importance and impact on mental health and the degree of compatibility of children psychologically and socially, so the school is not just a place in which academic and scientific skills are learned, but rather a mini-society in which the members interact and influence each other’s, the psychological development of the student is one of its most prestigious services, as it works to provide psychological care for students inside and outside its borders, in order to form a strong and coherent personality[1].
The role of the school is not only limited to the process of obtaining information in order to pass the tests and examinations, but rather exceeds the fulfillment of the psychological needs of students, and dealing with mental health needs in schools is very important, as there is 1 in 5 children and young adults who suffer from An emotional, behavioral, or mental health disorder, and 1 in 10 young adults have a mental health problem that hinders his work at home, school or society[2].
One of the most important goals of mental health in school is to address the concerns related to psychological, social and health problems that affect the learning process and the performance of students, especially academic achievement, which is an issue that we need to stand on from several angles, as it has important dimensions that give us clear indications about the future of Students.
The academic achievement is defined as a process that includes everything a student can learn in his school, whether it is related to cognitive, motivational, or social and emotional aspect[3]. But considering all this increased interest by the parents and teachers to raise the level of academic achievement of pupils and to avoid its decline, at the expense of
the health and psychological safety needs of students, especially in adolescence, which is overwhelmed by many psychological problems such as psychological, emotional, mental and social imbalance, we should ask many questions that we will try through this study to find the answers
[1] Fayez bin Abdul Aziz Al-Fayez, School and Social Development (First Edition), King Saud University: College of Education, p.19
[2] ↑ "Mental Health in Schools: An Overview", www.smhp.psych.ucla.edu, Retrieved 30-7-2018. Edited.
[3] Psychology in Education by Sidney L. Pressey, Francis P. Robinson, and John E. Horrocks. New York: Harper and Brothers, 1959
Scientific publications
المنشورات العلمية
Scientific conferences
International Intervention:
International Conference on Human and Social Sciences contemporary issues
Germany- Berlin.
Intervention title: School adaptation of adolescent pupils with school failure stigma.
National interventions:
The 1st national conference of the school mental health in light of the current societal
changes.
Annaba-Algeria.
Intervention title: The role of a psychologist in the school environment - A field study at
the Public Institution for Health in the Municipality of Boumhara Ahmed – Guelma.
The 10th national scientific forum, the role of the school psychologist in counseling and
psychological and educational accompaniment under the slogan for the advancement of
the Algerian school.
Algiers-Algeria.
Intervention title: A scientific poster about the tasks of a psychologist within the school
environment between reality and expectations- A field study at the Public Institution for
Health in Boumhara Ahmed - Guelma, School Health checks and Monitoring Unit,
Municipality of Roknia – Guelma.
The National Forum on the problem of evaluating the Algerian university system under
the LMD system.
Skikda- Algeria.
Intervention title: The mechanisms of continuous evaluation in the LM D system-
Theoretical framework.